Sunday 6 May 2012

Kaya Kerana Rambut


Siapa yang menyangka seorang pedandan rambut boleh mendapatkan US$800 juta untuk satu kali potong rambut?

Sally Hershberger adalah salah satu pedandan rambut terkemuka yang memiliki kemampuan menciptakan trend rambut di kalangan artis dan masyarakat dunia. Dialah yang menciptakan trend rambut ‘Sally Shag’ yang dipakai oleh Megg Ryan.

Sejak 2008, dia mendirikan salon dengan namanya sendiri ‘Sally Hershberger’. Di awal pembukaannya, salon ini mengenakank harga US$600  untuk sekali potong. Namun kini, pelanggan harus membayar  US$800 agar Sally mempercantik rambut mereka.

Sejauh ini, Sally memiliki dua cawangang salon yang terletak di New York dan Los Angeles. Dia menjadi satu dari 20 wanita berpenghasilan tertinggi di Amerika Syarikat. Laman Marie Claire menulis penghasilannya mencapai US$5 juta  sebulan.

“Saya benci ketika harus mengatakan bahawa saya seorang penata rambut. Tapi nyatanya, saya menghasilkan lebih banyak wang dibandingkan seorang doktor atau pengacara, ” ujarnya seperti dikutip laman New York Magazine.

Penata rambut yang sosoknya digambarkan pada karakter Shane McCutcheon dalam serial ‘The L Word’ ini berasal dari keluarga sederhana. Lahir dari ayah seorang produsen minyak yang tidak membangun keluarganya untuk menjadi penata rambut, Sally menjadi pemberontak.

Sally Hershberger tidak mungkin ssukses sekarang jika tidak memiliki kemahuan yang keras untuk mendalami hobinya dan terus belajar. “Anda harus membaca banyak informasi. Michelle Pfeiffer tidak akan mahu dipotong rambutnya oleh seseorang yang tidak tahu apa-apa,” ujarnya.

Dengan memberikan harga yang sangat mahal untuk para pelanggannya, banyak pesaing menyindirnya. “Itu hanya sebuah tanda kehadirannya. Apa keistimewaannya? Itu hanya sebuah ejekan untuk kami semua,” ujar seorang pesaingnya.

Sindiran-sindiran tersebut, dianggap  acuh sahaja oleh Sally Hershberger . Dia menjawabnya dengan karya yang menjadi trend rambut masyarakat dunia.


0 00 Comment:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...